Asiakaspalvelu
014 336 4140
ma-pe 9-17

 

LENTO+HOTELLI Online -varausehdot

 

Maksutavat

Maksaminen onnistuu Nordean, Osuuspankin ja Aktian verkkopankeissa sekä Visa ja Mastercard luottokorteilla.

Maksu suoritetaan varauksen yhteydessä. Verkkopankkimaksuja varten tarvitset pankkitunnuksesi, luottokorttimaksut siirtyvät suojatun yhteyden (SSL-tekniikka) kautta ja lähtevät heti luottokorttiyhtiön käsiteltäväksi. Maksusuoritukseen tarvitaan kortin CVV -tunnus, joka on kortin takaosassa oleva 3- tai 4-numeroinen koodi. Lisäksi matkaostot on suojattu Verified by Visa ja Mastercard SecureCode -palveluilla.

 

Yleisiä ohjeita

Matka-Töysän nettisivujen kautta voit varata lentolippuja ympäri vuorokauden. Toimitamme matkaliput asiakkaan sähköpostiin normaalisti 24 tunnin kuluessa varauksesta tai ensimmäisenä arkipäivänä varauksen jälkeen. Sähköpostiosoite on pakollinen lippujen toimitusta varten!

 

Sopimus syntyy, kun asiakas hyväksyy lukemansa matkaehdot, maksaa matkan ja saa varaamastaan matkasta varausvahvistuksen ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen. Vahvistettu varaus sisältää varausnumeron.

Lipunkirjoitus tapahtuu automaattisesti heti vahvistamisen ja maksamisen jälkeen.

 

Varauksiin ei voi tehdä muutoksia eikä niistä saa takaisinmaksua ellei varauksen ehdoissa ole muuta mainittu!

 

Lento+hotelli -matkat ovat omatoimisia matkoja, joihin ei sisälly oppaan palveluita eikä lentokentän ja hotellin välisiä kuljetuksia ellei näitä ole erikseen varattu.

 

 

Nimet varaukselle

Nimet on kirjoitettava varaukselle samassa muodossa kuin passissa. Etu- ja sukunimi tulee olla syötettynä oikeinpäin ja häämatkalaisten tulee tehdä varaus sillä nimellä, jolla matkalle mukaan otettava passi on kirjoitettu.

Mikäli nimi on kirjoitettu varaukselle väärin, vastaa asiakas itse nimenmuutoskustannuksista ja seurauksista.

Huomioithan, että suurimmalle osalle lipuista nimenmuutos ei ole mahdollinen lisämaksustakaan.

Lentoyhtiöllä ei ole velvoitetta takaisinmaksuun, jos virhe johtuu asiakkaan omasta huolimattomuudesta.

 

 

Ongelmatilanteet

Matka-Töysän nettisivuilta voi ostaa vain Suomesta lähteviä lentoja.

Jos varausprosessi jostakin syystä keskeytyy ja asiakas ei saa varausvahvistusta, tulee asiakkaan ottaa välittömästi yhteyttä Matka-Töysän toimistoon. Vain maksettu matka on voimassa.

 

 

Muutokset ja peruutukset

Matka-Töysän Lento+hotelli -matkat kuuluvat Valmismatkalain alaisuuteen. Lento+hotelli – matkat ovat erikseen reittilentoihin perustuvia ja yksilöllisesti koottavia omatoimisia valmismatkoja ja kuuluvat erityisehtoisiin ja erityisluonteisiin matkoihin, joissa muutos- ja peruutuskulut määräytyvät poikkeuksellisten määräysten, kuten hotellien ja varaukseen valitun lentoyhtiön reittilentojen nimenmuutosten, varaus- ja myyntiehtojen mukaan (Yleiset valmismatkaehdot, kohta 1.3).

 

Varattua ja maksettua matkaa ei voi muuttaa tai perua kuluitta.

 

Peruutus- ja muutostapauksissa asiakkaan tulee välittömästi ottaa yhteyttä Matka-Töysän toimistoon. Peruutusajankohdaksi katsotaan se hetki, kun Matka-Töysä saa tiedon peruutuksesta (huomioi esim. viikonloput ja juhlapyhät). Lento+hotelli -matkojen peruutus tai muutos käsitellään tapauskohtaisesti.

 

Reittilentopohjaisten matkojen erityisluonteen vuoksi matkustajatietojen muuttaminen aiheuttaa lentolipun peruuttamisen ja uuden lentolipun varaamisen. Hinta määräytyy muutoshetken, saatavuuden ja paikkatilanteen mukaan. Muutoksesta aiheutuu merkittävä kulu, koska vanhasta lentolipusta ei saa hyvitystä ja uusi lentolippu voi olla aiempaa kalliimpi.

 

Jos matkustajaa kohtaa odottamaton ja vakava tapahtuma ja hänellä on Valmismatkalain 15 §:n 3 momentin ja Yleisten valmismatkaehtojen 5.1. kohdan mukainen oikeus peruuttaa matka, veloitamme valmismatkojemme erityisluonteen vuoksi YVE 1.3. kohdan oikeuttamina matkustajalta korvauksen peruuttamisesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä, kuten ennakkoon maksetuista palveluista, joista meillä ei ole hinnanpalautusoikeutta (esim. lennot, majoituspalvelut). Matka-Töysällä on oikeus matkanjärjestäjänä periä todelliset alihankkijoiden kulut sekä omat toimistokulut.

 

Matka-Töysän toimistokulut ovat 50 euroa / henkilö.

 

Suosittelemme ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturvavakuutus.

 

Hotellien muutos- ja peruutussäännöt vaihtelevat hotellista riippuen. Hotelli saattaa veloittaa vähintään yhden yöpymisen hinnan sekä erillisen lisämaksun muutoksesta ja peruutuksesta.

 

 

Matkaliput

Kahden tai useamman yhdessä matkan tilanneiden vahvistukset ja matka-asiakirjat toimitetaan sähköpostilla tilaajalle, jolla on velvollisuus tiedottaa matkakumppaneitaan matkaan liittyvistä tiedoista, ohjeista ja ehdoista sekä toimittaa näille matka-asiakirjat. Mikäli haluat, että matkustusdokumentit toimitetaan Matka-Töysän puolesta muille matkakumppaneille, tulee tästä ilmoittaa Matka-Töysän toimistoon. Postituksesta perimme hinnaston mukaisen palvelumaksun 20 euroa / lähetys.

 

 

Matkan hinta

Hinnat on annettu euroina, ellei varauksella ole toisin mainittu.

Hinnat perustuvat varausvaiheessa voimassa olleisiin hintatietoihin, valuuttakursseihin, veroihin sekä kohdetietoihin. Matkan hintaan sisältyvät vain ne palvelut, jotka on yksilöity hintaan kuuluviksi matkavahvistuksessa. Lippuun merkityt pakolliset lentoverot sisältyvät matkan hintaan. Sen sijaan kohteesta lähdettäessä paikallisille viranomaiselle maksettavat lentokenttäverot (esim. Thaimaassa) matkustaja maksaa itse käteisellä paikan päällä. Mies- tai naispaikkoja yksinmatkustaville ei myydä erikseen. Niiden, jotka haluavat yhden hengen huoneen, on varattava sellainen lisämaksua vastaan. EU-maissa arvonlisävero sisältyy matkojen hintaan.

Halvimmat lentohinnat eivät välttämättä sisällä erillisiä lähtöselvitys- ja matkatavaramaksuja. Tutustu lennon lähtöselvitys- ja matkatavaramääräyksiin ennen varausta. Lisätiedot lentoyhtiöiden nettisivuilta.

 

 

Lapset

Lapsimatkustajia varten varaukselle on aina ilmoitettava lapsen tarkka syntymäaika. Lapsialennus myönnetään riippuen lentoyhtiön hintasäännöstä ja ikärajoista. Hotellissa lapsi majoittuu yleensä lisävuoteeseen, joka voi olla vuodesohvasta sijattava vuode.

Jossain tapauksissa, joissa mukana on lapsimatkustajia tai lisävuoteeseen majoittujia, ei varausta voida tehdä Online – palvelun kautta. Tällöin ole yhteydessä Matka-Töysän toimistoon.

 

Sylilapseksi lasketaan matkustushetkellä alle 2 -vuotias. Sylilapsi ei ole oikeutettu omaan istumapaikkaan lennolla eikä omaan vuodepaikkaan hotellissa. Varaukselle voidaan varata yksi sylilapsi per aikuinen. Sylilapsen tulee olla alle 2 -vuotias myös paluulennolla.

 

Lapselle ja sylilapselle tarvitsee matkalle mukaan oman matkustusasiakirjan.

 

 

Matkustusasiakirjat

Muista tarkistaa ajoissa kohdemaan viisumimääräykset ja passin voimassaolo. Joihinkin kohteisiin matkustaja saattaa tarvita matkakohteen vaatimuksista riippuen viisumin tai transit- eli kauttakulkuviisumin.

 

Suomen kansalaiselle matkustusasiakirjana käy Schengen –maissa uudenmallinen kuvallinen EU-henkilökortti, EU:n ulkopuolelle matkustusasiakirjana on oltava passi. Ajokortti ei ole matkustusasiakirja. Huomioithan, että myös lapsi tarvitsee mukaan matkalle oman passin tai EU – henkilökortin.

 

Matka-Töysä ei vastaa matkan estymisestä tai keskeytymisestä, joka johtuu puutteellisista matkustusasiakirjoista.

Yhdysvaltoihin matkustavien tulee anoa maahantulolupa ESTA viimeistään 72 tuntia ennen lentoa.

 

 

Matkavakuutus

Suosittelemme matkavakuutuksen ottamista matkavarauksen yhteyteen mahdollisten sairaudesta johtuvien peruutuskulujen kattamiseksi. Erikoishintaisissa lentolipuissa lentoyhtiö ei palauta rahoja sairaudesta johtuvassa peruutustilanteessa vaan korvausta haetaan vakuutusyhtiöstä.

Kehotamme asiakasta tutustumaan huolellisesti vakuutusehtoisin ja tarkistamaan onko vakuutukseen sisältyvä peruutusturva riittävä. Vakuutusten kattavuudessa voi olla eroja.

 

 

Asiakkaan velvollisuudet ja vastuut

Asiakas on velvollinen ilmoittamaan Matka-Töysään, mikäli hän ei ole saanut varausvahvistusta 24 tunnin kuluessa varauksen teosta. Asiakas on vastuussa varaustietojen oikeellisuudesta (esim. päivämäärät ja passin mukaiset nimet, sukupuoli, lasten ikä).

 

Asiakas on velvollinen ottamaan tarvittavat matkustusdokumentit mukaan matkalle. Tällaisia dokumentteja ovat mm. sähköinen lentolippu ja majoitusvoucher sekä mahdollisia muita palveluita koskevat dokumentit.

 

Asiakkaan tulee tarkistaa ajoissa ennen lähtöä kohdemaan viisumimääräykset ja passin voimassaolo sekä kohdemaahan tarvittavat rokotukset ja mahdolliset muut terveysmääräykset.

Lisäksi asiakkaan tulee huolehtia ennen matkalle lähtöä riittävästä vakuutusturvasta ja sen kattavuudesta.

 

Asiakkaan tulee olla ajoissa kentällä ja itse huolehtia lentojen aikataulujen tarkistus, kts. lisätietoa kohdasta lennot.

 

 

Matka-Töysän vastuut

Matka-Töysä käyttää Lento+hotelli -matkojen alihankkijoina palveluntuottajia, kuten lentoyhtiöitä ja hotellivarauskeskuksia. Matka-Töysä tekee sopimukset alihankkijoidensa kanssa ja on matkanjärjestäjänä vastuussa siitä, että asiakas saa ostamansa sopimuksen mukaiset palvelut. Mikäli asiakas ei saa ostamaansa palvelua, tulee hänen olla yhteydessä suoraan Matka-Töysän alihankkijaan tai Matka-Töysään sillä hetkellä kun hän on oikeutettu saamaan kyseisen palvelun.

Matka-Töysä ei ole vastuussa mahdollisista siitä riippumattomista peruutuksista tai muutoksista. Tällaisia ovat esimerkiksi tapaukset, joissa lentoyhtiö lopettaa kokonaan kyseisen reitin liikennöinnin / vaihtaa lentoaikataulujaan, tai jos varattu hotelli ei pysty majoittamaan asiakkaita esim. äkillisestä remontista tai muusta pätevästä syystä johtuen. Tällaisessa tapauksessa kyseisen palvelun osuus hyvitetään asiakkaalle tai pyritään löytämään korvaava vaihtoehto tilalle. Mikäli kuitenkin peruutus tulee hyvin lähellä lähtöä, on mahdollista että vastaavaa palvelua ei saada varattua enää samalla hinnalla. Rahanpalautus koskee vain kyseistä palvelua. Mikäli palvelusta tehdään asiakkaalle rahanpalautus, tulee huomioida, että muita mahdollisia varattuja palveluita ei pystytä peruuttamaan kuluitta.

 

Havaitessaan puutteita tuotteen tasossa tai tuottajan palvelussa (mm. lentojen myöhästymiset, hotellien tai muiden palveluiden epäkohdat) reklamaatio osoitetaan ensisijaisesti kyseiselle palveluntuottajalle paikan päällä tai matkadokumenteissa olevaan palveluntuottajan varauskeskuksen hätänumeroon.

 

Matkustajan tulee säilyttää mahdollisista lisäkuluista kaikki dokumentit ja kuitit, kirjata ylös ajankohdat sekä asiaa käsitelleiden henkilöiden nimet. Tieto on tarpeellinen, mikäli asiaa käsitellään jälkikäteen.

Reklamaatiot tulee toimittaa aina kirjallisena.

 

 

Hotellit

Matka-Töysän Online – varausjärjestelmä hakee hotellitiedot suoraan Matka-Töysän alihankkijana toimivan kansainvälisen hotellivarauskeskuksen järjestelmästä. Alihankkija vastaa hotellien kuvien ja tekstien oikeellisuudesta. Hotelliluokitukset perustuvat joko hotellin omaan tai alihankkijoidemme maakohtaisiin tasoluokituksiin.

 

Hotellia valitessa kannattaa muista että edullisin vaihtoehto on yleensä vaatimattomin.

Joissakin maissa (esim. Italia) hotellitaso on erittäin vaatimatonta!

 

Kansainvälisen käytännön mukaan hotellien sisäänkirjautuminen on kohteeseen saapumispäivänä noin klo 15:een mennessä ja huoneiden luovutus lähtöpäivänä klo 12. Kirjautumisajat voivat vaihdella hotellikohtaisesti.

 

Menolennon saapuessa kohteeseen yöllä tai varhain aamulla, alkaa majoitusvuorokausi kyseisenä päivänä iltapäivällä (yleensä klo 14-15)
Jos paluulento lähtee kohteesta puolen yön jälkeen, varaa lento+hotelli -varauspalvelu automaattisesti myös kyseiselle yölle majoituksen.

 

Vaikka yöpyminen on maksettu etukäteen ja asiakkaalla olisi hotellivoucher, saattavat hotellit pyytää sisäänkirjautumisen yhteydessä asiakkaalta luottokorttitakausta. Korttia veloitetaan vain jos kustannuksia syntyy (esim. minibaari) ja yleensä kustannukset voidaan maksaa myös käteisellä hotellista uloskirjautuessa. Jos matkustajalla ei ole luottokorttia, voidaan takuumaksu yleensä tallettaa myös käteisellä.

 

Huonetyypit vaihtelevat hotelleittain. Joissakin hotelleissa saattaa olla hyvinkin paljon eroja eri huonetyyppien välillä, joten asiakkaan tulee varausvaiheessa tarkistaa mitä kyseinen huonetyyppi pitää sisällään. Mikäli tietoa ei löydy varausjärjestelmästä, tulee tämä tarkistaa hotellin omilta nettisivuilta.

Myynnissä saattaa myös olla vaatimatonta hostellitasoista majoitusta. Tällaisissa tapauksissa tulee huomioida, että wc- ja suihkutilat sijaitsevat usein käytävillä ja ovat yhteiset muiden majoittujien kanssa.

Mikäli samaan huoneeseen majoittuu useampi kuin kaksi henkilöä, saattaa majoitus olla kahden hengen huoneessa lisävuoteella eli huoneessa ei ole kolmea tai neljää erillistä vuodetta. Esimerkiksi Yhdysvaltoihin matkustettaessa ei huoneissa ole lisävuoteita vaan 3 tai 4 hengen huone koostuu kahdesta parisängystä.

 

Hotellissa hintaan sisältyvät vahvistuksessa mainitut palvelut. Aamiaisen sisältö vaihtelee kohteittain ja hotelleittain. Toisissa hotelleissa aamiainen voi olla runsas buffetaamiainen ja toisissa suppea aamukahvi, myös maiden välillä on eroja. Englannissa tarjoillaan yleensä perinteinen englantilainen aamiainen, kun taas Pohjoismaissa on monesti runsas skandinaavinen buffetaamiainen. Osa hotelleista on ilman aterioita, monissa tapauksissa ateriat voi ostaa paikan päällä.

 

Monet kaupungit ovat siirtyneet perimään majoituksista ns. kaupunkiveroa. Veron suuruus määräytyy hotellin tason ja majoitushinnan mukaan. Veroa ei voida periä etukäteen varauksen yhteydessä vaan se maksetaan aina paikan päällä hotelliin. Veron suuruus on noin 1-6 euroa per henkilö per yö.

 

 

Lennot

Järjestelmä hakee vaihtoehdot lukuisten lentoyhtiöiden järjestelmistä ja tarjonta perustuu lentoyhtiöiden ylläpitämiin reitti- ja aikatauluvaihtoehtoihin.

Lentoyhtiöllä on oikeus muuttaa lennon aikataulua ja reititystä ennen matkan alkua ja sen aikana.

Lentolippu tulee käyttää varaukselle merkityssä järjestyksessä. Mikäli varaukselle merkittyä menolentoa ei käytetä, peruuntuvat jatko-/paluulennot automaattisesti.

Lentoyhtiö on vastuussa mahdollisista jatkolennoista vain siinä tapauksessa, että jatkolento on kirjoitettu samalle lipulle ja lentoyhtiöiden välillä on sopimus. Kun liput on kirjoitettu erillisille lipuille, ei lentoyhtiölle ole vastuuta jatkolennosta ja myös mahdolliset matkatavarat tulee lähtöselvittää kohteessa, jossa lippu vaihtuu.


Tiukentuneiden turvatarkastusten johdosta odotusajat ja vaihtoajat lentoasemilla ovat pidentyneet. Matkustajan omalla vastuulla on olla ajoissa kentällä. Yleisen suosituksen mukaan lentokentälle tulee saapua Euroopassa viimeistään kaksi (2) tuntia ennen lähtöä. Tiukentuneiden turvamääräysten vuoksi suosittelemme varaamaan riittävästi aikaa (3–5 tuntia) lentokenttämuodollisuuksiin. Lisätietoja saa suoraan lentoyhtiöiden verkkosivuilta.

 

Ilmailuhallinnon Finavian nettisivuilla voi tutustua turvamääräyksiin siitä mitä saa kuljettaa matkatavaroissa.
 

Matkustajan tulee todistaa henkilöllisyytensä lentokentän lähtöselvityksessä. Uudenmallinen kuvallinen EU-henkilökortti kelpaa Suomen kansalaiselle Schengen-maissa matkustusasiakirjana, EU:n ulkopuolelle matkustusasiakirjana on oltava passi. Ajokortti ei ole matkustusasiakirja.

Lisätietoja matkustusasiakirjoista on poliisin ja ulkoasianministeriön Internet-sivuilla.

 

Huomioithan, että Helsinki-Vantaan lentoasemalla suurimmalla osalla lentoyhtiöistä on käytössä lähtöselvitysautomaatti. Lisäksi lentoyhtiöstä riippuen lähtöselvitys on mahdollista tehdä internetissä lentoyhtiön sivuilla. Osa lentoyhtiöistä tarjoaa myös henkilökohtaista palvelua lähtöselvitystiskillä, jossa tehdään samalla sekä lähtöselvitys että jätetään ruumamatkatavarat lentokoneeseen lastattavaksi. Finavian sivuilta Helsinki-Vantaan lentokentän tietojen alta voit tarkistaa lähteekö lentosi terminaali 1:stä vai 2:sta, lisäksi sivuilla kerrotaan eri lentoyhtiöiden yhteystiedot, lähtöselvitysajat ja -tavat.

Istumapaikat koneessa määräytyvät vasta lähtöselvityksessä, joten toiveita istumapaikoista emme voi vastaanottaa.

 

Kaikki lentoyhtiöt eivät tarjoile lennon aikana lentokoneateriaa eivätkä ota vastaan toiveita erikoisruokavalioista vaikka lennoilla tarjoiltaisiin maksuton ateria.

Mikäli sinulla on jokin lentoon liittyvä erikoistarve (esim. pyörätuoli), tulee varaus tehdä Matka-Töysän toimiston kautta. Online – palvelun kautta ei voi tehdä varauksia joihin tarvitaan erityispalveluita.

 

Joillakin lentoyhtiöillä (mm. Air Baltic ja osa halpalentoyhtiöistä) ruumaan menevät matkatavarat eivät sisälly lipun hintaan. Lisäksi lentoyhtiö saattaa periä maksun kentällä tehtävästä lähtöselvityksestä. Lisäveloitus matkatavaroista ja mahdollinen lähtöselvitysmaksu tulee maksaa suoraan lentoyhtiölle internetissä tai lentokentällä. Hinnat ja lisätietoa maksuista lentoyhtiöiden nettisivuilta.
 

Huomioithan, että mikäli matkallasi on koneenvaihto, joissakin tapauksissa samalle lentolipulle kirjoitettu jatkolento voi lähteä saman kaupungin sisällä eri lentokentältä (esim. Lontoo, New York). Tällöin kenttien välinen siirtyminen on asiakkaan toteutettava omatoimisesti ja tästä aiheutuneet kustannukset eivät sisälly matkan hintaan. Tarkistathan tarvitsetko kyseiseen maahan transit- eli kauttakulkuviisumin.

 

Lentoyhtiöt määrittelevät yhdessä lentokenttäviranomaisten kanssa sallitut minimivaihtoajat kullekin lentokentälle ja terminaalille. Onlinejärjestelmä ei salli tehdä varausta, jossa nämä minimivaihtoajat eivät toteudu. Mikäli asiakas myöhästyy jatkolennoltaan edellisen lennon myöhästymisestä johtuen, on lentoyhtiö velvollinen reitittämään asiakas uudelleen tai varaamaan hänet seuraavalle mahdolliselle lennolle. Mahdollisessa myöhästymistapauksessa ota yhteys lentokentällä lentoyhtiön edustajaan. Lentoyhtiö ei vastaa matkustajasta itsestään johtuvasta myöhästymisestä.

Mikäli asiakas varaa vaihdollisen lentoyhteyden, missä jatko on vasta seuraavana päivänä, vastaa hän itse mahdollisista majoituskuluista vaihtokentällä.

 

Matkustaja on velvollinen tarkistamaan lentonsa aikataulun ennen matkaa. Jos matkustaja laiminlyö tarkistuksen ja myöhästyy kuljetusvälineestä, joutuu hän itse vastaamaan uuden lennon kustannuksista.

 

Voit tarkistella omaa lentovaraustasi Internetistä www.viewtrip.com– sivustolla. Sisäänkirjautumista varten tarvitset lentolipustasi löytyvän varausviitteen (Galileo Reservation Number). Huomioithan, että Matka-Töysän ja lentoyhtiön oma varausnumero, ovat eri asia kuin lennonvarausnumero.

 

                                 

Hyödyllisiä linkkejä:
Ulkoasiainministeriö www.formin.fi
Ilmailuhallinto

www.finavia.fi

Matkailijan rokotusopas www.rokote.fi
Terveyden- ja Hyvinvoinninlaitos www.thl.fi
Poliisi www.poliisi.fi
Tulli www.tulli

Matkustajavakuutus,

osta vakuutus netistä!

www.eurooppalainen.fi

https://webprod.pohjola.fi/mv/mv0100c1.asp?Company=matkatoysa